Monday, April 20, 2009

Orang berbudi kita berbahsa malaysia

Aktivit yang patut dicontohi oleh seluruh umat manusia seluruh dunia.Setingginya kita darjat dan pangkat,jangan dilupa tanah dan tanih.Dan..di atas kesedaran dan kesegaran tersebut bermulalah karier part time aku sebagai pekebun dihujung minggu.dengan minat yang mendalam,semangat yang tinggi,modal yang ciput,juruteknik yang lambat bangun,pengurus projek yang asyik membebel dan tidak lupa pada buruh indonesia aku yang berbaju biru itu.Dengan hormatnya aku memulakannya dengan kalimah allah,aku bangkit dari lamunan tepat jam 6 pagi setelah disepak bapak aku yang juga adalah pengejut yang tidak berhati perut.Terus bangun dengan segarnya,masuk bilik mandi nyonya gosok gigi,semayang subuh 2 rakaat dan bertolak dari rumah kul tepat jam 7pagi,singgah sarapan pekena nescafe tarik ngan mee goreng jawa yang kering,merokok sebatang dua dan terus gerak hingga sampai ke tapak projek,salin pakaian..amik peralatan dan terus...puk...puk..puk.. tiga lubang telah dibuat dengan menggunakan cangkul.....ok duk minum teh panas...rileks...renung sejenak..."betul ker nak wat projek ni "tanyaku pada buruh ku...''betui..betui..'' dia menjawab.bukan apa rasa kalau semangat je tak cukup, kalau badan xlarat dan memang xpernah buat kerja kebun langsung memang rasatakpayahlah,perasaan putus asa mesti ada.Disebabkab modal dah kuar..nak taknak kna teruskan gak,hari pertama dapat disiap kan hampir 25 lubang sahaja.Salah satu kerja yang memenatkan,hanya kerana takut pembaziran aku teruskan..tapi yang menyeronokkan ialah waktu bangun pagi dan peluh yang membasahi tubuh...terasa sihat sangat..sehingga sampai sekarang akau xpernah kena AIDS atau barah PAYUDARA.hari pertama projekku agak berjaya menaikkan motivasi aku dan tak sabar untuk tunggu fasa kedua lak iaitu penanaman,pemasangan sistem paip,pembajaan.ok balik dulu perut lapor,mak masak ngam2 je tadi.



Asal hari isnin je mesti kena kerja,pastu bila sabtu aje kena cuti.bosan giler,spatutnya waktu bekerja kna sentiasa bertukar-tukar agar kita semua tidak rasa bosan,contohnnya hari isnin mula pagi,selasa mula tgh hari,rabu mula maghrib,khamis mula tgh malam,jumaat mula subuh.cerita pasal kerja tetap aku,memang bosan hari2 wat kerja yang sama,kalau dapat kerja yang lain,susah la pulak..kerja mmg banyak tertunggak..banyak berangan agaknya.fail mesti bersepah-sepah kat mana2.walaupun tujuan utamanya untuk menampakkan kita ni mmg banyak kerja,agar dapat pujian daripada bos dan kenaikkan gaji n pangkat ngan cepat ttermasuk bonus 7-8 bulan.

0 comments: